Pfiu.ro

Ce este Sindromul Metabolic?

| dietă | 4 minute

O prezentare fascinantă, în limba engleză, de Robert Lusting despre ce cauzează sindromul metabolic. Prezentatorul identifică fructoza (printre altele) ce cauzează îngrășarea ficatului, ce se corelează apoi cu obezitatea, diabetul de tip 2, bolile cardiovasculare și chiar și cancerul.

Robert Lusting este profesor emerit de pediatrie, divizia de endocrinologie de la Universitatea din San Francisco, California. Este specializat în domeniul neuroendocrinologiei, cu accent pe reglarea echilibrului energetic de către sistemul nervos central.

Prezentarea este despre sindromul metabolic, un set de condiții ce apar împreună, ce par a fi cauzate de același motiv, adică boli cardiovasculare, atacuri cerebrale, obezitatea și diabetul de tip 2.

Robert Lustig - What is Metabolic Syndrome Anyway? (YouTube)

TIP: puteți porni subtitrările apăsând pe butonul “CC”, apoi din setări ați putea să le și traduceți în limba română automat, dar vedeți că traducerea automată e slabă și dacă cunoașteți limba engleză mai mult vă încurcă.

Comentariu

Nu există o definiție foarte bună pentru sindromul metabolic și nici nu există consens pentru cauze.

Prezentarea este interesantă deoarece face cumva diferența între obezitate, diabet de tip 2 și sindrom metabolic. Diabetul de tip 2 și obezitatea nu au o corelație foarte bună, diabeticii de tip 2 nu sunt neapărat obezi, iar oamenii obezi nu au neapărat rezistență la insulină. Deasemenea nici oamenii obezi și nici diabeticii de tip 2 nu suferă neapărat de sindrom metabolic. Chiar dacă în toate aceste cazuri există o suprapunere foarte bună între populații, adică dacă ești diabetic de tip 2, probabilitatea e mare să fii obez și să suferi de sindrom metabolic.

O ipoteză prezentată este că anumite substanțe în exces precum grăsimile trans, alcoolul sau fructoza îngrașă ficatul și crește rezistența la insulină din ficat, ce are apoi efecte devastatoare.

Mi s-a părut foarte interesant pentru că se vorbește strict despre fructoză ca fiind o toxină, fiind metabolizată și având un efect diferit față de carbohidrații complecși sau de glucoză. Se specifică de exemplu un studiu în care participanților li se înlocuiește fructoza cu carbohidrați rafinați compuși din glucoză, având grijă să mențină același nivel de calorii, ce a avut ca rezultat îmbunătățirea sănătății participanților.

Când vine vorba de carbohidrați concluziile din comunitatea low-carb mi s-au părut mereu pripite, deoarece studiile disponibile nu confirmă ipoteza, dovezile valabile fiind destul de superficiale. Și aici vorbim de modelul “carbohidrați-insulină” pentru obezitate, prin care ni se spune că ne îngrășăm din cauza consumului mărit de carbohidrați, ce duce la secreție mai multă de insulină, ce duce la rezistență la insulină. Este o teorie superficială deoarece nu există dovezi bune pentru, dar există dovezi contrare, cum ar fi populații indigene ce au fost observate cu-n consum mult mai mare de carbohidrați decât avem în dieta modernă, ca să nu mai vorbim de 15-20% din populația de oameni obezi ce nu sunt rezistenți la insulină.

Dar această ipoteză a fructozei are mult sens pentru mine, deoarece durează ceva timp până ficatul devine gras de la abuz de fructoză, rezistența la insulină dezvoltată ar fi una locală (acolo unde trebuie) și este compatibilă cu studiile ce arată că nu există diferențe semnificative între carbohidrați și grăsimi când vine vorba de dietă.

Tot Robert Lusting mai are un interviu pe podcast-ul Diet Doctor, explicând detalii interesante ce au scăpat din prezentare.

Unul din comentariile sale este că fructele în starea lor naturală sunt sănătoase, chiar dacă au conținut mai ridicat de fructoză, deoarece au fibre solubile și insolubile. Aceste fibre amână digestia rapidă prin ficat a fructozei, aceasta ajungând să fie hrană pentru bacteriile din stomac. Problema apare când storci fructele respective, deoarece se pierd fibrele insolubile, sucul rezultat fiind toxic.

Desigur că ar trebui să ni se aprindă beculețe roșii atunci când un ingredient sau altul din dieta noastră devine noul inamic nr 1. Eu unul m-am săturat să aud de noi inamici, mâncăruri ce sunt reclasificate peste noapte. Dar dacă există un consens la nivel mondial este că “junk food” cauzează obezitate, fiind o cauză primară. Adică mâncarea aia de supermarket, ambalată frumos, bogată în zahăr și în grăsimi, proiectată să-ți activeze centrii de plăcere din creier și pusă la vedere, în timp ce cartofii și carnea crudă roșie sunt undeva mai în spate. Sau sucurile Cola, alea cu reclame neîncetate la TV, la cinema, pe stradă, pentru a prinde mințile tinerilor.

În concluzie, sfatul ar fi să reduci alimentele cu zahăr adăugat, sucurile dulci, orice are fructoză altfel decât într-o stare naturală (fructe și legume neprelucrate). Și să mănânci mâncare adevărată.

Și aș putea adăuga din propria experiență … să ții post intermitent 😉

Alătură-te, hai în grup

E mai ușor în grup, învățăm unii de la alții, hai pe Facebook:

Deasemenea abonează-te la acest blog.

| Scris de